História lietadiel
- Kontrola – pôvodné klzáky boli kontrolované pohybmi tela pilota (Lillenthal), alebo skrútením krídel (Wrightovci). Moderné lietadlá sú ovládané ovládacím plochami a výškovými kormidlami a tie sú zautomatizované počítačom.
- Sila – motory lietadiel sa stávajú ľahšie a efektívnejšie, od parného pohonu Clémenta Adera až po piestové, prúdové a raketové motory.
- Materiál – pôvodné konštrukcie boli vyrobené z plátna, či dreva, neskôr boli vyrábané z hliníka a zo zložených materiálov.
Medzníky v rozvoji letectva
-
okolo 1500 – Leonardo da Vinci sa zaoberal princípmi konštrukcie lietajúceho stroja
-
1754 – Michail Vasilievič Lomonosov zostrojil model vrtuľníka na meteorologické skúmanie atmosféry
-
1783 – Joseph Michel Montgolfier a Jacques Étienne Montgolfier zostrojili papierový balón, v ktorom sa ako prví ľudia vzniesli Jean-François Pilâtre de Rozier a François Laurent d'Arlandes
-
1882 – Alexandr Fiodorovič Možajskij uskutočnil prvé úspešné pokusy riadeného skoku lietadla ťažšieho ako vzduch za pomoci naklonenej roviny
-
1891 – Otto Lilienthal lietal prvýkrát na závesnom klzáku vlastnej konštrukcie
-
1900 – Ferdinand von Zeppelin uskutočnil prvé lety so vzducholoďou
-
1903 – Orville Wright a Wilbur Wright uskutočnili prvý riadený let letúňa[1]
-
1906 – Alberto Santos-Dumont uskutočnil prvý uznaný let letúňa v Európe.
-
1909 – Louis Blériot preletel prvýkrát kanál La Manche
-
1919 – John Alcock a Arthur Whitten Brown na lietadle Vickers Vimy uskutočnili prvý prelet Atlantického oceánu (na trase Newfoundland – Írsko)
-
1919 – George Herbert Scott preletel prvýkrát Atlantický oceán vzducholoďou (trasa Škótsko – Newfoundland)
-
1927 – Charles Augustus Lindbergh uskutočnil prvý sólo prelet letúňom na trase New York – Paríž
-
1947 – Chuck Yeager na experimentálnom lietadle Bell X-1 ako prvý prekročil rýchlosť zvuku.